Inspanningstesten

Train efficiënter na een Inspanningstest

Inspanningstest bij Athletic HealthMet een inspanningstest kun je o.a. je hartslagzones en omslagpunt bepalen. Het is daarom zeer belangrijk wanneer je efficiënter en meer verantwoord wilt gaan trainen. Daarnaast zie je wat je conditie is op dit moment.

Athletic Health is gespecialiseerd in het afnemen van inspanningstesten. Je kunt bij ons terecht voor het afnemen van een test en voor een gericht trainingsadvies of trainingsplan. Wij bieden bijvoorbeeld inspanningstesten voor wielrenners, hardlopers en schaatsers. Maar ook andere duursporters kunnen bij ons een inspanningstest doen.

De inspanningstest wordt afgenomen en beoordeeld door een inspanningsfysioloog of bewegingswetenschapper. We gebruiken geavanceerde apparatuur voor de meest betrouwbare meting.

Voordelen van een inspanningstest

Met een inspanningstest kun je o.a. de volgende waarden bepalen:

  • Bepaling van de VO2 max (maximale zuurstofopname)
  • Omslagpunt en hartslagzones (op hartslag of vermogen)
  • Aerobe en Anaerobe drempel (op hartslag of vermogen)
  • Verbranding (ook wel metabolisme genoemd)
  • Lactaat drempel
  • Sprintvermogen (wielrenners)

Een inspanningstest met ademgasanalyse is de meest nauwkeurige manier om te meten hoe het lichaam reageert bij inspanning

Bij ademgasanalyse krijg je tijdens de test een masker op. Hiermee wordt gemeten hoeveel zuurstof (O2) het lichaam opneemt en hoeveel koolzuur (CO2) het lichaam afgeeft. De inspanning is eerst heel gemakkelijk maar wordt steeds zwaarder gemaakt. De veranderingen tijdens deze toenemende inspanning worden hiermee nauwkeurig in kaart gebracht. De inspanning blijft toenemen tot je echt niet meer verder kunt.

De verkregen waarden geven inzicht in de volgende punten:

  • Maximale zuurstofopname (VO2max)
  • Hartslagzones op basis van aerobe en anaerobe drempel
  • Metabolisme (ideale verbrandingszone voor bv. afvallen of duurtraining)
  • Wattage zones voor trainen met powermeter
  • Algemeen gezondheidsprofiel

De meting geeft je veel inzicht hoe je het beste kunt trainen en hoe je het beste je doelen kunt bereiken. Je ontvangt een rapportage met je gezondheidsprofiel en alle gemeten trainingszones. Wanneer je een sporthorloge of fietscomputer gebruikt is het mogelijk om op basis van hartslag of vermogen te trainen. Je zult merken dat je hiermee flinke stappen kunt maken, mits goed uitgevoerd.

Na de test kun je direct aan de slag!

Bij Athletic Health kiezen we bewust voor onderstaande Inspanningstests

Ergo Spirometrie Test / Ademgasanalyse

De ergo spirometrie test is een geavanceerde inspanningstest die je kunt doen op de fiets (ergometer) of op de loopband. Hierbij wordt de anaerobe drempel en de VO2 max bepaald. Tijdens de test wordt de weerstand of snelheid steeds een klein beetje opgevoerd, net zo lang als je kunt volhouden. Bij deze test word een nauwkeurige analyse gedaan van het uitgeademde CO2 en de ingeademde O2. Ook wordt de hartslag en de ademhalingsfrequentie in combinatie met de ademteug volume gemeten. Voorafgaand aan deze test wordt je rusthartslag, bloeddruk, lengte en gewicht gemeten. Deze test kun je desgewenst op je eigen fiets uitvoeren.

VO2max staat voor de maximale hoeveelheid zuurstof die een sporter kan opnemen tijdens een maximale inspanning. Met de test kunnen de volgende waarden bepaald worden:

  • Maximale zuurstofopname (VO2 max – zegt iets over aanleg voor duursport en getraindheid)
  • De anaerobe drempel of omslagpunt. Dit is het maximale tempo of intensiteit (uitgedrukt in hartslag of vermogen) dat de sporter een uur kan volhouden.

Lactaat Test

Wanneer het lichaam zich inspant wordt hiervoor energie vrijgemaakt o.a. door verbranding van vetten en glucose. Bij de verbranding van glucose (glucosemetabolisme) wordt lactaat gevormd. In eerste instantie zal de verbranding plaatsvinden met zuurstof (aërobe verbranding), maar wanneer de belasting hoger wordt voldoet deze aerobe verbranding niet meer en zal het lichaam over gaan op anaërobe verbranding (zonder zuurstof), hierdoor neemt de vorming van lactaat toe. De lactaatconcentratie in het bloed is dan ook een goede maat voor het optreden van de mate van anaërobe verbranding. Het lichaam is goed in staat om het gevormde lactaat op te nemen en te hergebruiken als energiebron. Bij gelijkblijvende inspanning zal de lactaatconcentratie in het bloed dan ook constant blijven. Wanneer de belasting te hoog wordt, zal de vorming van lactaat sneller gaan dan het lichaam het kan verwerken. Het punt waarop de lactaatconcentratie onder gelijke belasting nog net constant kan blijven noemen we de Maximale Lactaat Steady State.

Naast lactaat worden ook hartslag en vermogen gemeten. Hierdoor kun je na deze test zeer nauwkeurig bepalen bij welke hartslag en op welk vermogen lactaat wordt gevormd. De Lactaattest wordt door velen nog steeds gezien als de gouden standaard voor het bepalen van het omslagpunt en trainingsparameters.

FTP (Functional Threshold Power) Test

Een FTP Test is essentieel voor duursporters die met een vermogensmeter trainen. Tijdens deze test ga je na een uitgebreide Warming-Up 20 minuten gelijkmatig maar zo hard mogelijk inspannen (meestal een fietstest). 95% van het gemiddelde geleverde vermogen over deze 20 minuten komt overeen met je FTP waarde. Het maximale vermogen dat je een uur lang kunt volhouden. Trainen op vermogen gaat net zo als met het trainen op hartslag met verschillende inspanningszones. Trainen op vermogen is echter veel betrouwbaarder, het geeft namelijk een direct beeld van de geleverde inspanning, terwijl je bij het trainen op hartslag een steady state tijd nodig hebt van zo’n 3 minuten. Daarnaast zal je hartslag direct veranderen wanneer je ziek of vermoeid bent. De kan is dan groot dat je overtraind raakt.

Wingate Test

De Wingate Test, ook wel de Anaerobic Test, meet het Anaerobe (met zuurstofschuld) Piek Vermogen en de Anaerobe Capaciteit. Tijdens deze test lever je gedurende 30 seconde maximaal vermogen. Omdat tijdens deze test enorm intensief wordt ingespannen zal de energie voorziening van het lichaam voornamelijk anaeroob (met zuurstofschuld) worden gevormd, dit resulteert in een enorme ophoping van Lactaat. Deze test geeft een beeld van de explosiviteit wat bij veel sporten een belangrijke prestatie parameter is. De belangrijkste anaerobe energie systemen die met deze test worden aangesproken zijn: High Energy Phosphates, ATP (Adenosine Tri Phosfaat) en CP (Creatine Phosfaat), dit zijn de anaerobe alastische systemen, hierbij wordt geen lactaat gevormd. Het tweede systeem is de Anaerobe Glycolyse, waarbij juist wel lactaat wordt gevormd.

De Inspanningstest is voor iedereen die beter wil presteren en efficiënter wil trainen

Zonder inspanningstest weet je eigenlijk niet goed wat je doet tijdens een training. Welk energie systeem spreek je aan, verbrand je koolhydraten of vetten, wat is je lactaat concentratie, hoeveel rust heb je nodig na je training, enz. Wil je ook maar iets kunnen zeggen over je training dan zul je dus een test moeten doen. Gelukkig zijn inspanningstesten bij Athletic Health laagdrempelig, betrouwbaar en betaalbaar. Daarnaast krijg je gerichte adviezen voor je trainingen, drempelwaarden, anaerobe drempelwaarden, maximaal waarden, enz.

Bij Athletic Health maken we gebruik van de meest geavanceerde apparatuur

Cortex Metalizer

De Cortex Metalyzer is een inspanningstest-systeem voor het meten van hart en longfunctie. Het is zeer nauwkeurig en maakt gebruik van de klinisch bewezen breath-by-breath/intrabreath technologie. De Metalyzer is uiterst geschikt voor het meten van sportprestaties.

Lode Excalibur Sport

Deze zeer nauwkeurige en betrouwbare fietsergometer staat wereldwijd bekend als “de gouden standaard in ergometrie”. Deze Excalibur sportergometer voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen van de moderne sportgeneeskunde en onderzoek. Omdat atleten steeds krachtiger worden en testen geavanceerder dan ooit, is deze ergometer ontwikkeld voor extreme belasting tot 2500 watt!

Dankzij de grotere verstelbaarheid is een veelzijdige positionering mogelijk zodat het voelt alsof je op je eigen racefiets test.

De daadwerkelijke inspanningstest (ademgasanalyse) duurt gemiddeld zo’n 20 minuten. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoever je komt. Tijdens de test wordt de weerstand steeds hoger. Afhankelijk van hoelang je het volhoudt duurt de test langer of korter.

Voorafgaand aan de test wordt je gescreend of de test veilig kan worden afgenomen. Daarna wordt de procedure met je besproken en wordt apparatuur aangesloten op je lichaam. Je krijgt een mondmasker op (ademgasanalyse) en een hartslagband. De fiets wordt ingesteld en de test kan beginnen.

Na afloop van de test worden de resultaten en het trainingsadvies direct met je doorgesproken. De rapportage ontvang je per e-mail direct na de test.

Totaal zal de hele procedure ongeveer een uur duren.

Steep Ramp Test (SRT)

Het gebruikte protocol is afhankelijk van de doelstelling van de test. Bij ergospirometrie (ademgasanalyse) wordt in de meeste gevallen gebruik gemaakt van een Steep Ramp protocol. Het steep ramp protocol bestaat uit 3 minuten onbelast fietsen waarna de belasting geleidelijk toeneemt totdat je niet meer verder kunt. Ook wordt gestopt wanneer de trapfrequentie niet meer boven de 60 omwentelingen kan worden gehouden.

Step Protocol

Een alternatief is het Steep Ramp protocol. Hierbij wordt na 3 minuten onbelast infietsen iedere minuut de belasting verhoogd met 20 Watt. Ook dit wordt opgevoerd tot je niet meer kunt of wanneer de trapfrequentie niet meer boven de 60 omwentelingen kan worden gehouden.

Voor dit laatste protocol wordt gekozen wanneer er bijvoorbeeld naast ademgas tegelijkertijd ook lactaat moet wordt geanalyseerd.

De kosten

Kijk ook eens bij

Bikefitting

De ideale fietspositie is dus voor iedereen anders.

Programma bekijken

Hardloopanalyse

Een onderzoek naar je hardlooptechniek.

Programma bekijken

BioAnalyse

We brengen jouw stressactiviteit in kaart.

Programma bekijken

De kosten voor testen

Ergo Spirometrie Test

145eenmalig
  • Maximaaltest met ademgasanalyse
  • VO2 Max / Anaerobe drempeltest
  • Op loopband of fietsergometer
  • Op eigen fiets testen is mogelijk
  • Mogelijkheid voor (gedeeltelijke) vergoeding zorgverzekering, vraag naar de voorwaarden

Lactaat Test

105eenmalig
  • Nauwkeurige bepaling training parameters
  • Bepaling lactaat drempel
  • Indirecte meting VO2 max
  • Geschikt voor alle duursporters
  • Mogelijkheid voor vergoeding zorgverzekering, vraag naar de voorwaarden.

Wingate Test

45eenmalig
  • Meting van Sprintvermogen op de fiets
  • Bepaling maximaal anaeroob vermogen
  • Geschikt voor wedstrijd fietsers
  • Mogelijkheid voor vergoeding zorgverzekering, vraag naar de voorwaarden.

FTP Test

95eenmalig
  • Nauwkeurige bepaling Functional Treshold Power
  • Hartslag en Vermogens meting
  • Geen bloedafname of mondkapje nodig
  • Geschikt voor de serieuze wielrenner
  • Mogelijkheid voor vergoeding zorgverzekering, vraag naar de voorwaarden