Bikefitting tijdritfiets

Maximale prestaties door een optimale BikeFit!

Tijdens wielrennen met 30 kilometer per uur gaat tussen de 70% en 80% van de energie verloren aan het overwinnen van de luchtweerstand. Bij 40 kilometer per uur gaat dit richting de 90%. Het verminderen van deze luchtweerstand kan enorme voordelen opleveren. Hier zijn verschillende manieren voor. De meest efficiënte en veruit de meest goedkope verbetering is te behalen door het optimaliseren van je houding.

De houding op een tijdritfiets is allesbehalve comfortabel. De zeer diepe zit zorgt namelijk voor maximale belasting van de heupen, rug, nek en schouders. Uiteraard is dit een kwestie van training, maar het echt goed afstellen van je tijdritfiets kan een heel goede bijdrage leveren, zodat je deze diepe houding beter kunt volhouden. Daarnaast kun je hierdoor in deze diepe houding meer vermogen leveren.

De bikefitters van Athletic Health hebben zelf ervaring met tijdrijden, daarnaast zijn zij medisch opgeleid als (sport-) fysiotherapeut en/of bewegingswetenschapper. Door deze kennis en ervaring ben je verzekerd van kwaliteit.

Maximaliseer je snelheid met een dynamische bikefit

Een tijdritfiets wordt eigenlijk gebruikt bij 2 typen wedstrijden. Namelijk tijdrijden en triatlons. Deze beide specialisaties vereisen wel ieder een eigen aanpak wanneer het gaat om tijdrijden. Hieronder kun je verder lezen wat de grootste verschillen hierin zijn.

FAQ items aan het laden...

Geometrie van de Tijdritfiets

Een tijdritfiets verschilt enorm van een normale racefiets. De geometrie (de hoeken en afmetingen van de buizen) is anders. Het grootste verschil is te vinden in de hoek van de zitbuis, deze staat bij een tijdritfiets meer rechtop ten opzichte van een racefiets waar de zitbuis wat meer achterover ligt. Door de meer rechtop staande zitbuis van een tijdritfiets is het makkelijker een diepere zit te bereiken. Dit komt doordat de heuphoek als het ware meebeweegt met het bovenlichaam. Daarnaast heeft dit een groot voordeel bij triatleten. Een grotere heuphoek maakt de overgang van het fietsen naar het hardlopen namelijk makkelijker.

Hieronder is het verschil te zien van deze zogenaamde “seat angle” tussen een endurance racefiets en een tijdritfiets van Canyon.

Geometrie tijdritfiets en racefiets

Theorie over aerodynamica

bikefitting aero tijdrijder

De luchtweerstand die een wielrenner ondervindt wordt uitgedrukt in de formule CdA. Cd is de wrijvingscoëfficiënt (drag in het Engels) en wordt o.a. bepaald door de vorm van de fiets en de wielrenner. A (area in het Engels) is het frontale oppervlakte van de wielrenner en de fiets.  De CdA waarden van wielrenners variëren tussen de 0,5 (handen op de handelbars) tot 0,2 (professionele tijdrithouding).

De CdA waarde is een maat die de efficiëntie bepaalt waarmee gefietst wordt. Een lagere CdA betekent dat je harder kunt fietsen terwijl je hetzelfde vermogen blijft leveren, of dezelfde snelheid kunt blijven fietsen terwijl je minder vermogen hoeft te leveren. Globaal betekent een 0,01 lagere CdA waarde dat er bijna 10 watt minder vermogen nodig is om 40 kilometer per uur te rijden. Uiteraard hebben kleine en lichtere wielrenners van nature een lagere CdA waarde.

Met een bikefitting van Athletic Health gaan we je fietshouding op je tijdritfiets verbeteren met als doel een (binnen de mogelijkheden behorende) zo laag mogelijke CdA waarde.

Volledige analyse van de voet- pedaal verbinding

De voeten zijn naast de handen/onderarmen en het zitvlak de enige contactpunten met de fiets. Het is dus zeer belangrijk hier goed aandacht aan te besteden. Het afstellen van de schoenplaatjes bij Athletic Health is optioneel maar raden wij wel aan, zeker bij klachten van voeten, knieën, heupen of rugklachten.

Goed afgestelde schoenplaatjes zorgen voor het beter overbrengen van vermogen op de trappers. Daarnaast heeft het invloed op de positie van de knieën en enkels, zodat klachten voorkomen kunnen worden. Omdat een verkeerde afstelling van de schoenplaatjes grote invloed heeft op de positie en beweging van het bekken, kan het ook invloed hebben op de eventueel aanwezige zadelpijn.

schoenplaatjes afstellen tijdritfiets

Probeer verschillende zadels uit bij Athletic Health

Een tijdritzadel heeft een klein contactoppervlak. Dit is nodig om het bekken goed te kunnen kantelen en de benen en heupen voldoende ruimte te geven om te bewegen. Omdat het contactoppervlak kleiner is dan bij een racefiets is de afstelling hiervan nog belangrijker. Voldoende steun is hierbij erg belangrijk. Er zijn verschillende tijdritzadels uit te proberen. Met behulp van dynamische zadeldrukmeting brengen we de contact- en wrijvingspunten in kaart en gaan we op zoek naar het best passende zadel.

zadeldruk tijdritfiets

Kosten voor een bikefitting van je tijdritfiets

Onder aan deze pagina staan de kosten voor de bikefitting. Of je nu een tijdritfiets, mountainbike of racefiets af wil laten stellen, de kosten zijn daarbij gelijk. Wil je 2 fietsen af laten stellen, bijvoorbeeld je racefiets en je mountainbike of tijdritfiets dan betaal je voor de 2e fiets slechts 50% van de kosten.

Je hebt de keuze uit een basic bikefitting waarbij echt wel alle aspecten van de afstelling aan de orde komen. Deze bikefitting duurt al 2 uur waarbij videoanalyse en lichamelijk onderzoek de belangrijkste metingen zijn. Het afstellen van de schoenplaatjes en zadeldruk kun je apart kiezen. Wanneer je alle opties wilt, kies dan voor het “compleet” pakket. Hierin zit alles inbegrepen en ontvang je ook een aantrekkelijke korting.

Kijk ook eens bij

Mountainbike

Specifieke informatie over het fitten van een mountainbike.

Racefiets

Specifieke informatie over het fitten van een racefiets.

bikefitting tijdritfiets
afstellen van een tijdritfiets
zadeldrukmeting tijdritfiets

De kosten van een Bikefitting

Basic BikeFitting

185eenmalig
  • Uitgebreide Dynamische fietspositieanalyse
  • Intakegesprek en lichamelijk onderzoek
  • Hoekmeting: Het meten van de hoeken tijdens het fietsen vanuit 8 punten
  • High-Speed bewegingsanalyse voor het nauwkeurig in kaart brengen van de lichaamshoeken tijdens de fietsbeweging
  • Meting en afstelling van de fiets (wanneer mogelijk)
  • Een beknopte rapportage met de adviezen en afstellingsgegevens van je fiets

Afstelling schoenplaatjes

50eenmalig
  • Intakegesprek en voet/knie onderzoek
  • Bepalen optimale positie pedaalas
  • Bepalen optimale rotatie links en rechts
  • Knieanalyse tijdens het fietsen (varus/valgus)
  • Meting en afstelling van de fiets (wanneer mogelijk)
  • Ideaal in combinatie met Fietspositie Analyse

Zadeldruk meting

95eenmalig
  • Nauwkeurige analyse van de zadeldruk tijdens het fietsen
  • Zadeldrukmeting op 64 contactpunten (Pressure analyse)
  • Afstelling van het zadel op de fiets
  • Wanneer nodig een ander zadel uitproberen
  • Ideaal in combinatie met een Fietspositie analyse (bikefitting)

Bikefitting Compleet

255eenmalig
  • Uitgebreide Dynamische fietspositieanalyse
  • Volledige afstelling van de Schoenplaatjes
  • Volledige zadeldrukmeting
  • Pakket prijs!

Meest gekozen optie

Reviews

Een paar weken geleden een bikefit gedaan bij Liecke. Zeer professioneel en duidelijke uitleg. Ik ben heel tevreden met het resultaat! Mijn eerste ritje na de veranderde afstelling was even wennen, maar nu fiets ik bij vergelijkbare inspanning gemiddeld 2 km/u harder dan voorheen.

Cindy ter Beek

Goedemorgen Rien,

Ik heb inmiddels al vele buiten ritten gemaakt op mijn nieuw ingestelde fiets. Zo’n 500 km denk ik. De kortere stuurpen en de andere aanpassingen geven zeker verlichting in mijn nek. Mijn snelheid is ook zeker verbeterd.

Ik wil je nogmaals heel erg bedanken voor je hulp.

Groetjes Fanny Meijer

Fanny Meijer

Zo, ik heb even een paar weken gewacht met reageren hier. Ben in Nieuwegein geweest bij Liecke… Man man wat een vakbeest. Erg goed geholpen met mijn Mtb. Exht een wereld van verschil en zeker aan te raden. Nu dus heel wat kilometertjes verder en kan ik komende zaterdag lekker ongehinderd Limburgs Mooiste fietsen. Keep it up Going Athletic Health.

Dave Kooymans

De bikefitting van Athletic Health is top. Een verademing om weer zonder klachten op de fiets te zitten. De focus ligt nu weer op het fietsen. Bedankt! Een echte aanrader.

Thijs Ruijgrok

Hoi Rien,

Nog even een update over mijn vooruitgang met het fietsen. Afgelopen zondag een rit gemaakt met een clubmaatje van 110 km. We hebben een gemiddelde van 29,5 km/uur gefietst en ik heb eigenlijk geen last meer van mijn nek/schouder gehad. Dit is de laatste paar ritten zo geweest. Een gemiddelde van 29-30 km/uur en geen last meer. Dus de pijn/verkramping is weg en mijn snelheid is zeker verbeterd.

Die afstelling heeft dan toch echt super geholpen. Ik zal wanneer iemand het vraagt jullie centrum zeker aanbevelen.

Nogmaals heel erg bedankt, ik ben er ontzettend blij mee.

Met vriendelijke groet,

Fanny Meijer

Fanny Meijer

Bikefiting gedaan met me tijdrit fiets en racefiets Zadelhoogte/Zadelhoek/Naar achter of juist naar voor. Schoenplaatjes die gelijk stonden waardoor de druk op het zadel verkeerd was, (Wat juist niet logish klinkt) maar toch echt zo is dit laten ze je allemaal zien. Dit kunnen ze zien door Meet/Druk apparaten. En de verbetering wordt duidelijk uitgelegd.

Dieke van Wilgen