Bikefitting racefiets

Laat je racefiets perfect afstellen met een dynamische fietspositie analyse!

Veel wielrenners hebben lichamelijke klachten tijdens het fietsen. De meest voorkomende klachten zijn zadelpijn, rugpijn, nek-/schouderpijn en polsklachten. Maar ook knieklachten en voetklachten komen regelmatig voor tijdens het wielrennen. Wielrennen is een vrij statische sport, je zit langdurig in dezelfde houding, hierdoor ontstaan snel drukplekken die gaan irriteren. Ook kan het spanning geven in bijvoorbeeld de lage rug, nek en schouders. Polsklachten leiden vaak tot doofheid of tintelingen in de vingers.

Gelukkig is hier in de meeste gevallen iets aan te doen met de juiste afstelling van je racefiets.

Voorkom klachten met een dynamische bikefit

Bij Athletic Health maken we gebruik van een dynamische bikefit. Dit betekent dat de houding en beweging al fietsend wordt geanalyseerd. Deze analyse vindt plaats met behulp van highspeed video analyse en drukmetingen van het zadel. Een dynamische fit is daarbij veel effectiever dan een statische bikefit.

Onze bikefitters zijn fysiotherapeuten en bewegingswetenschappers die daarnaast veel ervaring hebben in de wielersport. Bijvoorbeeld als wieler trainer of coach of zijn zelf fanatiek wielrenner. Door deze combinatie van ervaring en onze medische expertise weten wij racefietsen af te stellen op het hoogst haalbare niveau.

Bij Athletic Health ben je verzekerd van een topkwaliteit bikefitting!

FAQ items aan het laden...

Comfort & Prestatie door een betere afstelling van je racefiets

De afstelling van een racefiets is voor iedereen anders. Het is namelijk afhankelijk van je doelstellingen, je fietservaring maar ook van je prestatieniveau, je leeftijd en of je blessures hebt. Omdat wij beschikken over kennis van wielrennen en ook medisch opgeleid zijn kunnen wij hier de beste oplossingen bieden.

Een comfortabel afgestelde racefiets zal anders afgesteld worden dan een sportieve of agressief afgestelde racefiets. Wanneer je alleen toertochten rijdt dan is comfort wellicht belangrijker voor je dan snelheid. Terwijl wedstrijd renners die criteriums rijden snel moeten accelereren en wendbaar moeten zijn. Ga je veel in de bergen fietsen dan zijn er weer andere elementen waar rekening mee wordt gehouden.

Een fietspositie analyse op de racefiets is dus echt maatwerk.

De houding op een wielrenfiets

Zoals hierboven te lezen kun je niet zomaar aangeven wat de beste houding is op de racefiets. Hiervoor heb je veel meer informatie nodig. Het is vaak de kunst om de juiste balans te vinden tussen prestatie en aerodynamica en comfortabel en blessurevrij wielrennen.

Doordat we gebruik maken van geavanceerde meetapparatuur zoals highspeed camerasystemen en zadeldrukmetingen zijn wij in staat om de fiets zowel comfortabel als sportief af te stellen. We meten de verschillende hoeken van de romp, heupen, knieën, armen om de beste bikefit te realiseren. De racefiets wordt volledig opgemeten en direct zo goed als mogelijk voor je afgesteld.

Zadelhoogte op de racefiets

In de onderste pedaalstand zou een kniehoek van 136 tot 142 graden het meest optimaal zijn. Uiteraard meten we dit links en rechts omdat niet iedereen perfect symmetrisch op de fiets zit. Daarnaast kan er een beenlengteverschil aanwezig zijn. Bij asymmetrie gaan we aan de slag met schoenplaatjes, in sommige gevallen adviseren wij een aangepaste cranklengte.

Bij de bovenste pedaalstand is de heuphoek van belang, bij een kleinere heuphoek kan dit klachten geven in de heup, of bil maar ook zelfs in de knieën. We gaan in dat geval kijken of het zadel hoger kan, een andere voor- achterwaartse positie van het zadel of een kortere crank moet worden toegepast. Ook kunnen we spelen met een aangepaste stuurhoogte.

Schoenplaatjes afstellen voor betere fietsprestaties

Het afstellen van schoenplaatjes is eigenlijk het belangrijkste bij het bikefitten van je racefiets. Dit is een van de 3 contactpunten met je fiets (naast je stuur en je zadel) en het enige punt waarop het vermogen moet wordt geleverd. Een millimeter verschuiven of roteren van je schoenplaatjes kan een enorm verschil in fietscomfort en fietsprestaties opleveren. De juiste positie van je schoenplaatjes heeft namelijk invloed op de positie van de knieën, de druk in de zolen, de heupen en dus ook de rug, beenlengte of zadelhoogte, crankpositie en meer. Bij Athletic Health beschikken we over apparatuur, kennis en vaardigheden om de schoenplaatjes van je wielrenschoenen perfect af te stellen.

Zadeldrukmeting als basis voor bikefitting

Omdat het zadel (naast de pedalen en je stuur) een van de 3 contactpunten is met je fiets vormt dit de basis bij de bikefitting voor de racefiets. Zadeldruk wordt gemeten middels een speciale hoes die over je zadel wordt geschoven, deze hoes bevat 64 druksensoren waardoor we nauwkeurig de drukverdeling van het zadel in kaart kunnen brengen.

zadeldruk mountainbike

Stel zelf je fiets af

Fietspositie analyse is persoonlijk en vereist daarom maatwerk. Er zijn echter bepaalde basisvoorwaarden die voor iedereen van toepassing zijn. Pas de juiste volgorde toe bij het afstellen van je fiets, hieronder de 3 basisvoorwaarden in de juiste volgorde:

1. Schoenplaatjes zelf afstellen

Start met het bepalen van de juiste positie van je pedaalas, trek hiervoor 2 lijnen zoals hieronder afgebeeld. De onderste lijn gaat loodrecht door het metatarsophalangeale gewricht (5th) (gewricht tussen het buitenste middenvoetsbeentje en het eerste kootje van je kleine teen). De bovenste lijn gaat loodrecht door het metatarsophangeale gewricht van de grote teen (1st). De pedaalas moet dicht tegen de onderste as komen te liggen.

bikefitting racefiets

2. zadelpositie

De hoogte van je zadel stel je af door op je fiets te gaan zitten en het pedaal in de onderste stand te plaatsen. Zet je middenvoet op je pedaal. De knie moet in deze stand licht gebogen zijn. In de bovenste pedaalstand moet je voldoende ruimte hebben tussen je romp/buik en je bovenbeen.

Met een waterpas of goniometer op je telefoon kun je zorgen dat je zadel recht staat of maximaal enkele graden naar voren afloopt. Deze zogenoemde tilt geeft de mogelijkheid om je bekken wat beter naar voren te roteren maar wanneer je merkt dat je gaat glijden dan staat het iets te ver. Tussen de 0 en de 6 graden wordt het meest toegepast.

De afstand van je zadel tot je stuur stel je af door te gaan fietsen met een makkelijke versnelling, al fietsend til je de handen van je stuur terwijl je romp niet van positie verandert. Kun je deze positie met enige moeite houden dan staat je zadel goed. Kun je je bovenlichaam niet in deze positie vasthouden dan moet je zadel naar achteren en mogelijk iets lager. Kun je deze positie zeer eenvoudig aanhouden dan kan het dat je zadel naar voren moet.

3. Afstellen van je stuur.

De breedte van je stuur is ongeveer gelijk aan je schouderbreedte. De afstand van je stuur ten opzichte van je zadel (afhankelijk van framelengte en stuurpenlengte) bepaalt voor een groot deel het comfort en de aerodynamica. Hierbij geldt de regel hoe hoger of hoe dichterbij het stuur hoe meer comfortabel. Wanneer het stuur meer naar voren en lager staat dan is dat meer aerodynamisch. Zorg altijd dat het stuur zodanig is afgesteld dat de hoek tussen je romp en je armen ongeveer 90 graden bedraagt.

Uiteraard zijn bovenstaande tips zeer algemeen. Wil je echt een maatwerk afstelling maakt dan een afspraak voor een bikefitting voor je racefiets bij ons in Nieuwegein.

Kosten voor een bikefitting van je racefiets

Onder aan deze pagina staan de kosten voor de bikefitting. Of je nu een racefiets of mountainbike af wil laten stellen, de kosten zijn daarbij gelijk. Wil je 2 fietsen af laten stellen, bijvoorbeeld je racefiets en je mountainbike of tijdritfiets dan betaal je voor de 2e fiets slechts 50% van de kosten.

Je hebt de keuze uit een basic bikefitting waarbij echt wel alle aspecten van de afstelling aan de orde komen. Deze bikefitting duurt al 2 uur waarbij videoanalyse en lichamelijk onderzoek de belangrijkste metingen zijn. Het afstellen van de schoenplaatjes en zadeldruk kun je apart kiezen. Wanneer je alle opties wilt, kies dan voor het “compleet” pakket. Hierin zit alles inbegrepen en ontvang je ook een aantrekkelijke korting.

Kijk ook eens bij

Mountainbike

Specifieke informatie over het fitten van een mountainbike.

Tijdritfiets

Specifieke informatie over het fitten van een tijdritfiets.

bikefitting racefiets
bikefitting racefiets nieuwegein
schoenplaatjes racefiets

De kosten van een Bikefitting

Basic BikeFitting

185eenmalig
  • Uitgebreide Dynamische fietspositieanalyse
  • Intakegesprek en lichamelijk onderzoek
  • Hoekmeting: Het meten van de hoeken tijdens het fietsen vanuit 8 punten
  • High-Speed bewegingsanalyse voor het nauwkeurig in kaart brengen van de lichaamshoeken tijdens de fietsbeweging
  • Meting en afstelling van de fiets (wanneer mogelijk)
  • Een beknopte rapportage met de adviezen en afstellingsgegevens van je fiets

Afstelling schoenplaatjes

50eenmalig
  • Intakegesprek en voet/knie onderzoek
  • Bepalen optimale positie pedaalas
  • Bepalen optimale rotatie links en rechts
  • Knieanalyse tijdens het fietsen (varus/valgus)
  • Meting en afstelling van de fiets (wanneer mogelijk)
  • Ideaal in combinatie met Fietspositie Analyse

Zadeldruk meting

95eenmalig
  • Nauwkeurige analyse van de zadeldruk tijdens het fietsen
  • Zadeldrukmeting op 64 contactpunten (Pressure analyse)
  • Afstelling van het zadel op de fiets
  • Wanneer nodig een ander zadel uitproberen
  • Ideaal in combinatie met een Fietspositie analyse (bikefitting)

Bikefitting Compleet

255eenmalig
  • Uitgebreide Dynamische fietspositieanalyse
  • Volledige afstelling van de Schoenplaatjes
  • Volledige zadeldrukmeting
  • Pakket prijs!

Meest gekozen optie

Reviews

Een paar weken geleden een bikefit gedaan bij Liecke. Zeer professioneel en duidelijke uitleg. Ik ben heel tevreden met het resultaat! Mijn eerste ritje na de veranderde afstelling was even wennen, maar nu fiets ik bij vergelijkbare inspanning gemiddeld 2 km/u harder dan voorheen.

Cindy ter Beek

Bikefiting gedaan met me tijdrit fiets en racefiets Zadelhoogte/Zadelhoek/Naar achter of juist naar voor. Schoenplaatjes die gelijk stonden waardoor de druk op het zadel verkeerd was, (Wat juist niet logish klinkt) maar toch echt zo is dit laten ze je allemaal zien. Dit kunnen ze zien door Meet/Druk apparaten. En de verbetering wordt duidelijk uitgelegd.

Dieke van Wilgen

Goedemorgen Rien,

Ik heb inmiddels al vele buiten ritten gemaakt op mijn nieuw ingestelde fiets. Zo’n 500 km denk ik. De kortere stuurpen en de andere aanpassingen geven zeker verlichting in mijn nek. Mijn snelheid is ook zeker verbeterd.

Ik wil je nogmaals heel erg bedanken voor je hulp.

Groetjes Fanny Meijer

Fanny Meijer

Zo, ik heb even een paar weken gewacht met reageren hier. Ben in Nieuwegein geweest bij Liecke… Man man wat een vakbeest. Erg goed geholpen met mijn Mtb. Exht een wereld van verschil en zeker aan te raden. Nu dus heel wat kilometertjes verder en kan ik komende zaterdag lekker ongehinderd Limburgs Mooiste fietsen. Keep it up Going Athletic Health.

Dave Kooymans

De bikefitting van Athletic Health is top. Een verademing om weer zonder klachten op de fiets te zitten. De focus ligt nu weer op het fietsen. Bedankt! Een echte aanrader.

Thijs Ruijgrok

Goede bikefitting en zadelmeting gehad. Oliver nam echt de tijd en gaf veel tips over het verder verbeteren van mijn houding. En de mogelijkheid om een nieuw zadel te testen was ook heel fijn.

Marieke

Hoi Rien,

Nog even een update over mijn vooruitgang met het fietsen. Afgelopen zondag een rit gemaakt met een clubmaatje van 110 km. We hebben een gemiddelde van 29,5 km/uur gefietst en ik heb eigenlijk geen last meer van mijn nek/schouder gehad. Dit is de laatste paar ritten zo geweest. Een gemiddelde van 29-30 km/uur en geen last meer. Dus de pijn/verkramping is weg en mijn snelheid is zeker verbeterd.

Die afstelling heeft dan toch echt super geholpen. Ik zal wanneer iemand het vraagt jullie centrum zeker aanbevelen.

Nogmaals heel erg bedankt, ik ben er ontzettend blij mee.

Met vriendelijke groet,

Fanny Meijer

Fanny Meijer